Twee stadsgezichten van de Nederlandse meester Aelbert Cuyp (1620-1691) horen eigenlijk samen als één groot schilderij, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Dat heeft het Dordrechts Museum donderdag bekendgemaakt. De twee schilderijen van de tijdgenoot Rembrandt waren waarschijnlijk twee tot drie eeuwen geleden uit elkaar gesneden.

De schilderijen zijn het “Gezicht op de Maas bij Dordrecht” dat eigendom is van een kunstmuseum in Los Angeles, en het “Gezicht op Dordrecht” dat eigendom is van het Museum voor Schone Kunsten in Leipzig.

Beide schilderijen zijn vanaf 3 oktober voor het eerst weer samen te zien op een grote tentoonstelling in Dordrecht, Cuyps geboortestad bij Rotterdam. Ter ere van de 400e geboortedag van de schilder toont het museum de tentoonstelling “In het licht van Cuyp”. Daarna zullen de schilderijen ook in Leipzig te zien zijn.

Beide schilderijen zijn even groot en werden geschilderd op houten panelen. Ze tonen elk een deel van het uitzicht op Dordrecht – bij elkaar is het het panorama van de toen bloeiende havenstad. Men vermoedt al lang dat ze eigenlijk bij elkaar horen. Maar tot nu toe is er geen wetenschappelijk bewijs. Volgens het museum blijkt nu uit röntgenfoto’s dat de penseelstreken en houtnerven van het ene schilderij op het andere doorlopen. Waarom ze gescheiden werden blijft een mysterie.

Doorgezaagd: Schilderijen van Cuyp horen bij elkaar